“​Lapset eroavat aikuisista sillä – meidän suunnittelijoiden suureksi iloksi – että he sanovat asiat suoraan, ja juuri niin kuin ne ovat.”

Blogi, 20.11.2016

Lapset testausapuna mobiilipelin kehityksessä
Meillä aikuisilla on tiettyjä käsityksiä ja oletuksia siitä, kuinka ohjelmistojen, pelien ja kännykkäsovellusten tulisi mielestämme toimia. Missä tiettyjen painikkeiden tulisi sijaita ja mitä toimintoa kukin ohjelmiston osanen ajaa. Lapsille näitä tuotteita toteuttaessa kaikki näistä oletuksista on syytä heittää romukoppaan ja aloittaa puhtaalta pöydältä, lasten ehdoilla. Liian usein ohjelmistomaailmassa tehdään tuotteita tietyille käyttäjäryhmille, kysymättä näiltä ryhmiltä mitään.

Denny® The Toothin kehitystyössä isossa roolissa ovat olleet sen kohderyhmä; ala-asteikäiset lapset. Lapset näkevät digitaalisen viihteen hieman eri vinkkelistä, kuin me aikuiset. Kehitystyön aikana teimme paljon oletuksia siitä, miten jokin ominaisuus pelissä tulee toteuttaa, jotta lapsikin sen ymmärtää. Myöhemmin lasten kanssa testatessa kävi ilmi, kuinka päälaellaan kaikki käsityksemme näistä toiminnallisuuksista olivatkaan.

​Lapset eroavat aikuisista sillä – meidän suunnittelijoiden suureksi iloksi – että he sanovat asiat suoraan, ja juuri niin kuin ne ovat. Jos jokin ei miellytä, siitä saadaan välitön palaute turhautuneen tuhinan tai ”mitä nyt pitää tehdä!” - tyyppisen huudahduksen muodossa. Toisaalta taas hyvistä puolista saadaan välitön palaute ilon hihkaisuina, käden heilautuksilla ja ”äiti kato mitä mä tein!” - huudahduksilla.
Lasten kanssa testausta tehdessä on tärkeintä laskeutua ns. ”lapsen tasolle”. Ongelmatilanteet tulee selvittää lapsen omilla ehdoilla: ”Miten sinä ratkaisisit tämän ongelman?”. Näin saadaan arvokkain palaute siitä, minkälaisia lähestymistapoja sovellusten käyttöliittymät tarvitsevat, jotta ne soveltuvat parhaiten lapsille.

Denny® The Tooth on söpö, helppokäyttöinen ja hauska mobiilipeli, jota halutaan esitellä sisaruksille, vanhemmille ja kavereille. Denny myös opettaa tärkeää tietoa hampaiden hoidosta ja innostaa kiinnittämään siihen erityistä huomiota. Kaikki tämä perustuu nähtyyn, kuultuun ja koettuun palautteeseen, suoraan lapsilta. Sovellusta on testattu jo n. 60 lapsella ennen julkaisua, lasten sana on kuultu ja siihen on myös reagoitu.
Panu Pasanen
​Lead Designer 
Seuraava:

​Denny® The Tooth -applikaation pilottitutkimus lapsilla 

Edellinen:

​Dennyn matka maailmalle on alkanut!